Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu

Bolivia

Door: Nathalie & Lars

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

25 September 2011 | Bolivia, La Paz

De dag nadat we in Puno aangekomen waren hebben we de volgende dag een tripje Titicacameer gedaan. Hierbij hebben we de Islas Uros en Isla Taquile bezocht. Deze eerste groep eilandjes zijn gemaakt van riet. Niets meer en niets minder. Toch wel grappig om te horen dat deze mensen niks met de buitenwereld te maken willen hebben en helemaal op zichzelf leven, maar er ondertussen een dikke zonnecollector naast elk rieten hutje staat voor het TV-tje in het hutje.

De volgende dag zijn we per bus vertrokken richting La Paz, de grens met Bolivia over dus! Een tussenstop gemaakt in Copocabana voor een lunch (red. een dikke vette hamburger!). We hebben verder niet heel veel van Copocabana kunnen zien, maar morgen nemen we dezelfde route terug (La Paz - Puno), dus dan kunnen we het nog een keer proberen.

La Paz is echt inmens en ook wel erg chaotisch. Er wonen hier 9 miljoen mensen hutje mutje. La Paz ligt als een soort van krater tussen de bergen in. Het hoogste deel van de stad ligt op ong. 4000m hoogte en het laagste deel op ong. 3600m hoogte. Ons hostel ligt aan San Pedro Plaza, recht tegenover de San Pedro Prison, welke gerunt wordt door een drugskartel van gevangenen ipv bewakers. Een eigen kleine stad binnen La Paz wordt het ook wel genoemd. Helaas sinds vorig jaar gesloten voor publiek, maar je ziet de gevangenen gewoon over het dak heen lopen!

De afgelopen paar dagen hebben we ons opgehouden op de zoutvlakten. De heenreis naar Uyuni was luxe, maar ook hels! Vanuit La Paz eerst een bus naar Oruro, waar we over moesten stappen op de trein. Er gaan ook bussen direct van La Paz naar Uyuni, maar de wegen en daardoor ook de bussen zijn hier niet zo goed, dus een busrit van 12 uur over deze wegen zagen we niet zo zitten. In plaats daarvan hebben eerst de bus naar Oruro genomen (3 uur) waarna we aansluitend de trein naar uyuni hebben genomen, deze was 7 uur, dus in totaal nog sneller dan de bus ook! De trein was erg ruim en luze totdat er op het laatste moment een enorme groep van 50+ vrouwen uit Spanje bij kwam zitten in de coupe. Veel slaap hebben we niet meer kunnen pakken daarna...

Uyuni zelf stelt niet veel voor, het stadje is opgericht doordat arbeiders in de (toen) nabijgelegen mijnen een plaats nodig hadden om te slapen. De rails liepen toendertijd ook direct de mijnen in. De nabijgelegen zoutvlakten daarentegen zijn inmens! Geweldig mooi! Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, haha, dus bekijk de foto's maar!
Wat hier in Bolivia trouwens wel lastig is, is dat ze veel minder engels spreken dan in Peru. Maar voordeel daarvan is wel dat ons spaans vooruit in grote getalen voorruit gaat!

Afgelopen nacht hebben we de nachttrein vanuit Uyuni weer teruggenomen naar Oruro, ditmaal een rustig ritje, waarbij we aardig wat slaap in hebben kunnen halen. We zijn net aangekomen in het hostel in La Paz. Eerst even een lekkere douche nemen na de lange reis en vanmiddag nog even de stad verkennen. Morgen weer terug naar Puno om van daaruit door te reizen naar Cusco, waar we alweer het laatste deel van onze vakantie door gaan brengen. Klinkt raar aangezien we nog zo'n 2 weken te gaan hebben, maar in en om Cusco schijnt genoeg te doen en te zien te zijn!

Volgende bericht zal dan waarschijnlijk ook daarvandaan komen!

Voor nu ga ik even alle mensen toevoegen die we tot dusver al ontmoet hebben op onze reis, even wat foto{s uitwisselen. En ik zal hier ook wat foto's bij plaatsen!

Tot in Cusco!

• 25 September 2011 - 18:09

Femke:

Haha!! Wat een gave foto's!! Naat wat kan je toch mooi balanceren op een flesje water!! hihi En op Lars stappen ;-) echt lachen die foto's!
    Leuke sjaal trouwens!! Veel plezier nog!! En Lars hou die zon nog even vast en neem hem mee terug naar nederland!!! ;-) Kus

• 25 September 2011 - 19:24

Rola :

Geweldig leuke foto's. Geniet maar lekker verder. Nieuwsgierig naar je volgende verhaal en foto's.

xxx Mams

• 25 September 2011 - 20:41

Claudia Vd Sluis:

Leuke reisverslag en grappige foto's! nog veel plezier toegewenst op jullie reis!

• 26 September 2011 - 16:06

Nathalie:

Thanks thanks allemaal!
    Waar jullie nu wss aan jullie avondeten zitten hebben wij nu lunch in Copacabana aan het Titicacameer. Bus naar Puno (peru) vertrekt over een uurtje. We genieten hier dus nog even door in het zonnetje! Met een lekker cocktailtje in de hand. Muchos bueno al zeg ik het zelf! :)
    Adios!