De zoute zilte zee op z'n best - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu De zoute zilte zee op z'n best - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu

De zoute zilte zee op z'n best

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 Oktober 2012 | Indonesië, Jimbaran

Daar zijn we weer! Met waarschijnlijk ons laatste verslag uit Indonesia. Het einde komt (helaas) in zicht.

In ons laatste verslag vertelde ik dat we gingen duiken in Blue Lagoon. Helaas konden we niet lang genoeg in Candidasa blijven om de PADI course te doen, dus hebben we een duik gedaan bij Blue Lagoon en hierbij hebben we dan onze SSI weer gelijk binnen gehaald. Dit betekent dat we het komende jaar tot 12 meter vrij mogen duiken. Ook leuk :) Na deze duik hebben we de rest van de dag in en rond het zwembad doorgebracht van het hotel waar de diveshop gevestigd zit. Dit tezamen met het groepje waarmee we gedoken hebben. Een mix van Australiers, Amerikanen, Britten en wij. De bintangs en drunken ducks gingen flink achterover. Een drunken duck is een cocktail gemaakt van arak (lokale pure alcohol), wodka, jus d'orange, mangosap en nog iets... Lekker spul in ieder geval! Een geweldige dag waarbij veel nieuwe vrienden gemaakt zijn. We hebben in ieder geval al een logeeradresje voor als we ooit nog (weer) eens naar New York willen gaan :)

De volgende dag zaten we te twijfelen of we nog een duik wilden doen. Ditmaal wilden we naar het wrak van de US Liberty. Die is na de WWII geborgen langs de kust van Bali, maar door een vulkaanuitbarsting op z'n huidige plek beland. Waarbij het hoogste deel op 10 meter ligt en het laagste deel op 30 meter. Maar dat bleek een best prijzige duik te zijn, dus hebben we er maar een relaxdagje van gemaakt. Ons guesthouse was namelijk ook totaal niet vervelend! Cottage aan het strand, zwembad erbij en volledig omringd door een prachtige bloementuin.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Jimbaran. Een geweldig mooi stadje langs de west-kust. Vooral 's avonds valt hier een goede maaltijd te scoren op het strand. Alle strandtenten zetten hun tafels en stoelen langs de waterkant. En hier kun je dan genieten van vers gevangen vis met als cadeautje een prachtige zonsondergang. En dus hebben we de befaamde 'fish-buckets' ook maar eens uitgeprobeerd. Deze bestaat uit o.a. inktvis, schelpdier (soort van mossel), snapper en garnalen. Aanrader!

De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de Uluwatu tempel. Deze is gevestigd op een klif wat al een spectaculair uitzicht op zich is. Waarna we in de tempel konden kijken naar een Kecakdans. Kecak is afgeleid van het cak cak geluid wat door een jongenskoor wordt geproduceerd tijdens de hele voorstelling. Uit de dans kwam een oud Hindu-verhaal naar voren waardoor het geheel wat theatraler werd. En tijdens deze voorstelling konden we ook weer genieten van de ondergaande zon die langzaam werd opgeslokt door de inmiddels rode oceaan.

Vanuit Jimbaran zijn we op het vliegtuig gestapt naar Labuan Bajo, Flores. De temperatuur in Flores is hetzelfde als op Java of Bali, maar de luchtvochtigheid is 10 maal zo hoog. Zelfs als je alleen maar zat of lag zweette je je te pletter. Dag 1 op Flores hebben we een tour door west-Flores gedaan, waarbij we een waterval bezocht hebben. Heel mooi, maar hiervoor moest je 45 minuten door het bos steil naar beneden lopen. Daar aangekomen konden we zwemmen, wat wel even lekker was na zo'n bezwete tocht. Maar..datzelfde stuk moesten we dus ook weer omhoog! Het was enorm zwaar en we zijn beide zo'n 10 kilo alleen al aan zweet kwijtgeraakt, maar we zijn ook weer binnen 40 minuten boven gekomen. Dat verdiende naar eigen zeggen wel een schouderklopje! :) Snel de auto weer in waar we heerlijk konden afkoelen door de langsrazende wind en op weg naar de Mirror Stone Cave. Onderweg nog een aantal viewpoints gedaan. De spiderweb-ricefields maar overgeslagen, want die liggen er nu helemaal gortdroog bij, dus daar was weinig moois meer te zien. Dag 2 gingen we de boot op voor 2,5 dag! Een simpele boot met -behalve een wc- geen enkele andere faciliteit. Back to Basic! We begonnen onze tocht naar Rinca island, het eerste eiland wat we gingen bezichtigen welke onderdeel is van Komodo National Park. Onderweg nog hier en daar langs bounty eilandjes gestopt om te kunnen zwemmen of snorkelen. Op Rinca wilden we de long-trek doen, maar we kregen van de ranger te horen dat die zo'n 5 a 6 uur zou duren. Iets te veel van het goede naar ons idee, dus hebben we de medium-trek maar gedaan van 2 uur. Aardig wat Komodo's gespot en weer heel veel zweet verloren. Na Rinca op weg gegaan naar Komodo island, waar we voor de kust in de baai hebben overnacht. Deze baai heet Fly Fox Bay omdat er na zonsondergang enorme zwermen met Fly Foxes, een soort enorme vleermuizen, richting Komodo island gaan om daar de nacht (voor hun dag) door te brengen. Een spectakel! De volgende morgen vroeg voor de ergste hitte richting Komodo island gegaan voor de 2e trekking. Ditmaal wilden ze ons de adventure trek aansmeren die 3 hoge bergen overgaat en zo'n 4 uur duurt. Erg wennen aan de temperatuur wilde nog steeds niet lukken, dus hier hebben we maar vriendelijk voor bedankt. Er is ook weinig beschutting op de komodo eilanden wat een trekking al best zwaar maakt terwijl je voornamelijk op vlakke stukken loopt. Wel de long-trek gedaan van 1,5 uur, maar minder komodo's gezien dan op Rinca. Tussen de bedrijven door konden we telkens ergens stoppen om te gaan zwemmen of snorkelen. Zo ook bij Manta Point. Een mini zand eilandje waar het merendeel van het eiland vlak onder het zeeniveau ligt en de manta's het hier heerlijk vinden om zich langs het zand schoon te schrobben. Geweldig om tussen manta's van zo'n 3 meter te kunnen snorkelen!! Na de manta's zijn we door gevaren naar Kanawa waar we ook zouden overnachten. Hier worden ook vaak schildpadden gespot, maar helaas ons geluk was op denk ik want we hebben niks gezien. Dag 3 was ons laatste snorkelpunt bij Angel island vlak voor de kust bij Labuan Bajo. Ook weer zo'n bounty eiland. En 's middags moesten we weer richting vliegveld voor de vlucht terug naar Bali. Hier slapen we nog 1 nachtje in Jimbaran om morgen naar Jakarta te vliegen en 's nachts via Dubai door te vliegen naar NL. Dan zit het er helaas voor ons weer op en zal dit dan ook het laatste verslag uit Indonesia zijn.

Maar niet getreurd! We zien jullie snel weer en dan kunnen jullie alles nog eens in geuren en kleuren van ons aanhoren

• 04 Oktober 2012 - 10:54

Suuz:

Weer helemaal... Wauw!!
    Ben benieuwd naar de foto's!!
    Succes met de terugreis! Waarschijnlijk zijn jullie inmiddels onderweg!
    Kus!!