Alle kleuren van de regenboog - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu Alle kleuren van de regenboog - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu

Alle kleuren van de regenboog

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

25 September 2012 | Indonesië, Candidasa

Het is alweer even geleden dat jullie wat gehoord hebben van ons. We zitten inmiddels al weer een tijdje op Bali. En dit bevalt ons ook erg goed!

In het laatste verslag zouden we richting Sukomade National Park vertrekken. 's Morgens hebben we Rumah Kita en Peter (helaas) moeten verlaten, maar omdat dit de plek is waar Lars mij vroeg weet ik zeker dat we hier ooit nog eens terugkomen!

We vertrokken richting de lokale markt in Kalibaru om ons ontbijt voor de volgende morgen en wat fruit te kopen. Hier hebben we ook wat exotische soorten fruit geproefd, waarvan ik alle namen natuurlijk allang weer vergeten ben. Maar ze waren erg lekker! En vervolgens richting een restaurant waar we ons lunchpakketje op hebben gehaald. Hier kwamen we een stelletje tegen wat ook 1 nachtje in Rumah Kita had overnacht en hun gids vertelde ons dat ze vandaag schildpadjes zouden gaan uitzetten in Sukomade. Oom Paul en Citra (onze gids) gingen hier gelijk achteraan en hebben het voor elkaar gekregen dat ze er nog een paar voor ons bewaarde, zodat wij deze miniwezentjes hun vrijheid weer terug mochten geven. Helemaal geweldig! We hebben er de Green Bay -een bay zonder stroming waar je heerlijk kunt zwemmen schijnt- voor moeten overslaan, maar dat was het alles waard! Onze lunch opgesmikkeld in een vissersdorpje in Sukomade. En vervolgens gelijk door gereden naar Turtle Beach. Hier kregen we een emmertje met ± 30 mini green turtles (die in dit stadium van 2 weken oud nog paars/zwart zijn) en met dit emmertje liepen we richting Turtle Beach. Citra en wij waren de enigen op het strand. Heerlijk, want er waren dus geen bemoeizuchtige andere toeristen in de buurt. Het uitzetten van de schildpadjes geeft een magisch gevoel en brengt ook veel humor met zich mee. Bij de eerste golf die de schildpadjes over zich heen kregen rolden ze net zo hard weer terug het strand op als dat ze erheen kwakkelden. Om vervolgens ook weer al koprollend terug gezogen te worden de zee in. Het was geweldig om dit te mogen doen!

Hierna zijn we vertrokken naar het guesthouse. Dit is erg basic en je hebt maar een paar uur stroom, maar het is ons alles mee gevallen. We hebben basicer (is dit een woord?) gezeten. 's Avonds in het guesthouse gegeten en weer terug naar Turtle Beach gegaan in de hoop een schildpad aan land te zien komen om haar eieren te leggen. We hadden al gehoord dat het soms uuuren wachten is en dat er de afgelopen 2 avonden helemaal geen schildpadden waren gespot. Maar het geluk is met ons meegereisd en na nog geen 10 minuten was het al raak! We moesten er een zware wandeling door het zand voor maken want mama had besloten om aan het einde van het strand zo'n 2 a 3 kilometer verderop haar kinders te droppen. Maar geweldig mooi was ook dit weer! Helaas soms bruut verstoord door wat associale belgen -nee, geen chinezen dit keer!- maar verder was ook dit weer magisch.

De volgende dag zijn we op de ferry gezet naar Bali. We wilden er een niet al te lange reisdag van maken dus besloten in Permuteran uit te stappen en niet door te gaan naar Lovina. Deze laatste wordt toch al als erg commercieel omschreven. Een heerlijk guesthouse met zwembad en direct aan het strand waar we nog even lekker zijn bijgekomen.

Permuteran staat eigenlijk alleen bekend om zijn mooie koraalriffen om te duiken, maar dit wilden we bewaren voor de oostkust, dus de volgende morgen zijn we weer vertrokken. Ditmaal een belletje naar Ronnie gedaan (thanks Jo en Ji voor de tip!) en met hem een dagtrip richting Ubud gedaan, waarbij we onderweg de meest geweldige dingen hebben gedaan en gezien. O.a. een waterval, een tempel en -last but not least-de zilversmid die Buddha To Buddha maakt. Tja, wat zal ik zeggen...we hebben onszelf even lekker verwend. ;)

Ubud is in 1 woord de meest geweldige stad die we tot nu toe gezien hebben. We reden Ubud binnen door zuid-Ubud wat een artist-wijk is. Allemaal gallerijen met (jonge) kunstenaars en schilders, helemaal geweldig! Dit is helemaal mijn ding, maar we hadden die dag alweer genoeg uitgegeven dus Lars sleurde me al gauw aan mijn broekzak verder. Gelukkig voor mij scheept Ronnie spullen de hele wereld over ;). In Ubud kwamen we een stelletje tegen wat in Yogja in hetzelfde guesthouse verbleef. We zijn wat gaan drinken 's avonds en de volgende dag met z'n viertjes een wandeling door Monkey Forrest en omgeving Ubud gedaan uit de LP. Een mooie wandeling, maar het was er ietsa te warm voor. De wandeling eindigde net buiten het centrum de heuvel op, waar ook het resort van Koen en Tithia was. In de round bar gezellig wat geluncht en de rest van de middag illegaal bij hun in het zwembad vertoeft. Ook 's avonds weer gezamenlijk op stap gegaan en na het diner weer in (onze inmiddels stamkroeg) beland voor een lekker Bintangetje (of 20...). De volgende dag lekker Plan Plan (rustig aan/relax) gedaan. Beetje rond gewandeld in Ubud, geshopt, genoten van het weer. Rustig aan dus.

Vandaag weer een dagtrip met Ronnie gedaan. Ditmaal eindbestemming Candidasa! Vanmorgen eerst naar Tellalagan, waar we een prachtig uitzicht hadden op mooie groene sawa's (rijstvelden). Vervolgens door de bergen langs Lake Batur en de Batur vulkaan naar de tempel van Heilig Water. Sorry, ik ben de naam even kwijt. Een mooie ceremonie meegemaakt. Vervolgens lekker gelunchd. Ronnie weet toch altijd weer de restaurantjes uit te zoeken met een geweldig uitzicht en langzaamaan richting Candidasa vertrokken. Hier zitten we nu te wachten op ons avondeten. Vanmiddag nog even lekker een duik in het zwembad en de azuurblauwe zee gedaan. En natuurlijk nog even van de zon genoten. We moeten natuurlijk wel met een goed kleurtje terugkomen ;) Ook hebben we onze duiktrip in de Blue Lagoon geregeld voor morgen.

Ons eten komt eraan, dus selamat makaan voor ons en we laten snel weer wat van ons horen!