Stad der doden - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu Stad der doden - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Nathalie Berkhout - WaarBenJij.nu

Stad der doden

Door: Lars & Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

18 Juni 2010 | India, Vāranāsi

Waar waren we gebleven, het is alweer een tijdje geleden.

Na wat sightseeing en een bollywood film in Jaipur zijn we doorgereisd naar Sawai Madhupor. Hier zit een groot natuurreservaat -Rhantambhore Nqational Park- welke veel tijgers huist. Tijdens een hele vroege ochtend safari hebben we 2 tijgers gezien. Helaas wel van veraf, maar ach dat mocht de pret niet bederven.

Na SWP zijn we richting Agra vertrokken om de befaamde Taj Mahal te bezichtigen. Dit natuurlijk tijdens een mooie zonsondergang. Ik kan je vertellen, de Taj Mahal is een duur grapje, maar wel ontiegelijk mooi en heel indrukwekkend. Ik zal proberen hier wat foto's van up te looaden.

In Agra zijn we maar 1 nacht gebleven omdat hier verder weinig anders interessants is dan de Taj.

Vanuit Agra hadden we een treinrit naar Jhansi. Vanuit hier zouden we door een lokale travel agent opgehaald worden om Orccha (hier hebben ze geen verbindingen via openbaar vervoer) te bezichtigen en dan door te rijden naar ons hotel in Khajuraho. Helaas stond er dus geen pick-up op het treinstation en na heel veel rondbellen, zonder enig resultaat trouwens, hebben we zelf maar een taxi naar het hotel genomen. En geen Orccha gezien dus. Tot op de dag van vandaag zijn we nog steeds aan het proberen het geld hiervan terug te krijgen. Beetje jammer allemaal, ze beloven iedere keer dat het er vanmiddag is, maar iedere keer weer gezeur. Vanmiddag is de laatste deadline anders sturen we de ambassade erop af. Je zal denken voor dat ene taxiritje, maar dit ene taxiritje was er 1 van bijna 250 kilometers en kostte ons dan ook 4000 rupees. Omgerekend ongeveer 75 euro dus. Op dit moment hebben we al 2000 rupees terug gekregen (dezelfde taxirit voor lokale mensen is 2000, als toerist betaal je natuurlijk het dubbele) Maar goed buiten dat hebben we een supertijd gehad in Khajuraho, bekent om zijn Kama Sutra tempels. We hebben veel Kama gezien, maar weinig Sutra! Veel van de erotische beelden waren erg goed verborgen en zoveel waren het er ook niet. Maar verder waren het prachttempels. Heel gedetaileerd. Schitterend!

Na de Kama Sutra tempels zijn we naar ons hotel teruggekeerd voor een lekkere douche. Vanwege het low-season waren we de enige gasten, samen met een fransman die we onderweg al ontmoet hadden (in Jodphur al en we reizen voor een groot deel al achter elkaar aan. Na wat relaxing zagen we de General Manager en zijn staff cricket spelen in de tuin van het hotel. Niet lang daarna speelden we gezellig mee. Wat een grappig spel is dat! We hebben enorm gelachen. Zelfs de chauffeur van Maxime (hij reist per auto door India) deed mee. Met hem zijn we ook naar Varanasi gereden. Dit scheelde weer een treinticket en we bleken nog in hetzelfde hotel te verblijven ook.

Inmiddels zijn we dus in Varanasi beland. Hier hebben we gisterenmorgen in alle vroegte een boottocht over de Ganges gemaakt. Alle Gath's gezien en ook de crematoria. Zelfs om 5 uur 's morgens vonden er al crematies plaats. De roeier van onze boot vertelde dat er gemiddels zo'n 400 lichamen per dag gecremeerd worden. En dat was alleen nog maar bij 1 crematieplaats. Mensen hier geloven dat wanneer je gecremeerd wordt in Varanasi en je as wordt verspreid in de Ganges je direct in de hemel terechtkomt. Je begrijpt; van heinde en ver komen mensen dan ook hierheen met hun overleden dierbaren. Dure grap ook, want het heilige vuur wat met gebruikt kost al gauw zo'n 500 rupees en dan moet je nog al het hout betalen. Wat zo'n 125 rupees per kilo is. Heilige mensen, zwangere vrouwen en dieren mogen niet gecremeerd worden ehn worden dus gewoon met een steen aan hun voeten in de ganges gedumpt. Zo hebben we met eigen ogen een lijk langs zien drijven. Nog een grappig feit is dat op nog geen 5 meter van de crematoria mensen hun kleren wassen en zwemmen en/of baden.

Vandaag gaan we het even wat rustiger ana doen en morgen vertrekken we per nachttrein naar Darjeekling, onze laatste bestemming. Hier zullen we 4 dagen verblijven voordat we weer richting huis vliegen. Tot snel dus!

Liefs,
Lars en Naat

• 18 Juni 2010 - 08:24

Elise:

Heeeey Naat en Lars!!

Jullie hebben het nog steeds naar jullie zin zo te zien!! :)

Dat verhaal over die lijken in de rivier vind ik wel een beetje goor... Jakkes!!

GEniet nog even van jullie reis en tot snel!

Kussss

• 18 Juni 2010 - 08:36

Suuz En Sjoerd:

Heeej Nathalie en Lars!

Leuk om iedere keer weer jullie reisverslagen te lezen! En natuurlijk foto's kijken!! :):D

Veel plezier nog daar en we zien jullie thuis weer!

Dikke kus van ons!(K)

• 18 Juni 2010 - 19:30

Bert:

Lekker gezwommen in de Ganges? Ik had toch gezegd dat het de meest schone rivier van India is. Ik ruik de rivier door je verhaal heen.